Nyttig mat håller dig friskare

Skrivet i Matblogg

Blåbär

Det finns ett teveprogram som heter Du är vad du äter. Där går programledaren Anna Skipper igenom deltagarnas kylskåp och skafferi för att rensa ut all onyttig mat och ersätta med nyttig mat, för att deltagarna ska kunna gå ner i vikt och även må bättre. Teveprogrammets namn är ingen slump, det stämmer faktiskt att maten är en väldigt viktig del av vår hälsa och vårt mående.

Äter man nästan bara skräpmat blir man tyvärr tjock, trött, däst. Man får mindre energi, svårt att koncentrera sig, blir deppig, får lätt att dra på sig sjukdomar och krämpor och man mår sämre helt enkelt. Man kan dessutom råka ut för såväl näringsbrist som vitaminbrist av olika slag och det kan i sin tur medföra andra följdsjukdomar i längden. Börjar man däremot äta nyttigare mat så går det väldigt snabbt innan man ser effekt. Det dröjer inte länge tills man blir piggare, får mer energi, känner sig friskare och gladare.

Vad är nyttig mat?

Ja, det är lätt att se att det finns många hälsovinster med nyttig mat. Men vad är då nyttig mat? Ja, det beror lite på vem man frågar och vad man tänker på. Rent generellt anses nyttig mat vara sådan mat som är lagad från grunden utan halvfabrikat och tillsatser. Gärna vegetarisk mat med mycket frukt, grönt, bönor, linser och nötter.

Mat som är bra för kroppen

Det finns vissa livsmedel som är extra nyttiga och bra för kroppen för att de till exempel innehåller en stor mängd vitaminer, mineraler, antioxidanter, näring, nyttiga fetter eller andra ämnen som gör en piggare och motverkar sjukdomar. Dit hör exempelvis blåbär, acai, tranbär, jordgubbar, hallon, grapefrukt, broccoli, spenat, vitlök, avokado, rödbetor, lax, mörk choklad, grönt te, rödlök och ägg. Sådan mat kallas även ibland för super food eller functional food.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>