Vegetariskt är mer än sallad

Skrivet i Matblogg

Vegetarisk mat

Allt fler väljer att äta vegetarisk mat. En del tycker bara att det är gott eller enkelt att bryta av med ett vegetariskt alternativ i den vanliga kosten. Andra har tagit ett aktivt val att bli vegetarian eller vegan.

Varför blir man vegetarian?

Det kan finnas många anledningar till varför man väljer att bli vegetarian. Vanligast är en omtanke om djuren och miljön. Men det kan också bero på att man väljer att bli vegetarian på grund av hälsoskäl, till exempel att man är allergisk eller att man helt enkelt mår bättre av en vegetarisk kost. Självklart kan det också finnas andra skäl, till exempel religiösa, etiska, ekonomiska eller rent smakmässiga.

Olika varianter av vegetarianer

Det finns olika varianter av vegetarism beroende på hur ens kost ser ut. En lakto-vegetarian äter inte bara strikt vegetarisk kost utan också mjölkprodukter, en ovo-vegetarian äter vegetarisk kost plus ägg och en lakto-ovo-vegetarian äter både mjölkprodukter och ägg förutom den vegetariska kosten. En vegan äter endast vegetabiliska livsmedel. Man kan också vara semi-vegetarian, vilket innebär att man till största delen äter en vegetarisk kost, men med vissa inslag av till exempel kött, fisk eller fågel.

Vad är vegetarisk mat?

Det är lätt att tro att vegetarisk kost enbart består av trist sallad och råkost, men vegetarisk kost är så mycket mer. Grönsaker och rotfrukter är förvisso en bra bas. Men man ska inte glömma alla bönor och linser. Dessutom finns det gott om vegetariska alternativ till ”vanlig” mat numera. Det finns till exempel vegetariska köttbullar och vegetarisk köttfärssås som är baserade på exempelvis tofu eller soja istället för kött. De allra flesta restauranger erbjuder idag ett eller flera vegetariska alternativ.

Vad är viktigt att tänka på för vegetarianer?

Det viktigaste för en vegetarian är att se till att man får i sig tillräckligt med protein och kalcium. Protein finns vanligtvis i kött, fisk och ägg, men om man undviker detta så måste man få i sig protein på annat sätt, exempelvis från tofu, linser, nötter eller bönor. Precis som med all annan kosthållning så är det också bra att äta efter säsong och tänka på att variera sin kost så att man får i sig alla näringsämnen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>